Etusivu > Uutiset > Viitasaaren Musiikin ajassa koettiin laajoja teoskokonaisuuksia ja uusia konserttisaliratkaisuja

Viitasaaren Musiikin ajassa koettiin laajoja teoskokonaisuuksia ja uusia konserttisaliratkaisuja

Viitasaaren Musiikin ajan tämän vuoden teemana oli Bodies&Rooms. Teemaa kiteytettiin nostamalla esille teoksia ja tekijöitä, jotka työskentelevät hybriditaiteen kentällä. Konserttikävijöitä haastettiin viikon aikana uusiin kokemuksiin rikkomalla totuttuja teos- ja konserttisalikäsityksiä.

Viitasaari Areenalla koettiin kolme laajaa teoskokonaisuutta. Avajaiskonserttia The Otheroom varten ohjaaja Rolf Wallin ja Belgiassa fieldworks-kollektiivissa toimivat Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki toivat Viitasaari Areenalle jättimäisiä heliumpalloja, tuplatorvilla soittavia vaskimuusikoita ja tanssijoita. Ensi kertaa Viitasaarella vieraileva Heiner Goebbels on yksi maailman tunnustetuimmista ohjaajista ja säveltäjistä. Hänen teoksensa Songs of Wars I Have Seen perustui Gertrude Steinin teksteihin naisten arkisista kokemuksista toisen maailmansodan aikana miehitetyssä Ranskassa. Teoksen esittivät International Contemporary Ensemble (ICE) ja Suomalainen barokkiorkesteri vierailevana kapellimestarinaan Christian Karlsen. Festivaali huipentui puolalaissäveltäjä Wojtek Blecharzin installaatioteokseen Body Opera. Ooppera on omistettu yleisölle ja sävelletty yleisön keholle, sadalle sensorityynylle, yhdelle tanssijalle, lyömäsoittimille ja kontrabassolle.

Tämän vuoden säveltäjävieraaksi Viitasaarelle saapui israelilaissyntyinen Chaya Czernowin, joka toimi myös sävellyskurssin opettajana. Czernowinin musiikkia kuultiin useissa konserteissa. Viitasaarella aiemmin vieraillut Arditti-jousikvartetti esitti Viitasaaren kirkossa säveltäjän laajan teoksen HIDDEN yhdessä IRCAMin monikanavaäänentoiston kanssa. Arditti-kvartetti esiintyi myös vokalisti Jennifer Walshen kanssa esittäen hänen teoksensa Everything is Important. Jennifer Walshen taiturointia päästiin ihailemaan myös yhdessä improvisaatiokurssin toisen opettajan Tomomi Adachin kanssa.

Viikon aikana konsertteja kuultiin suomalaiselta defunensembleltä yhdessä kitaristi Petri Kumelan kanssa sekä ensimmäistä kertaa Viitasaarella vierailleelta Suomalaiselta barokkiorkesterilta. Festivaalin sooloresitaaleista vastasivat amerikkalainen alttoviuluvirtuoosi Stephen Upshaw sekä tanskalainen harmonikkasoittaja Andreas Borregaard. Kantaesityksenä kuultiin säveltäjä Sampo Haapamäeltä IDEA, joka oli Musiikin ajan yhteistilausteos ranskalaisen IRCAMin kanssa. Konsertti kuultiin suorana Yle radiosta ja se on kuunneltavissa Areenasta 30 päivän ajan.

Jyväskylän yliopiston Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen tutkijat rakensivat Vanhalle yhteiskoululle kaksi äänielämystä, joissa sensoritunnistus sekä valo- ja äänimaailmat yhdistyivät. Installaatioihin tutustui kolmen päivän aikana noin 150 kokijaa.

Festivaalin konserteissa ja muissa tapahtumissa kävi yhteensä noin 1800 kävijää. Suosituimpia konsertteja olivat Songs of Wars I Have Seen, Suomalaisen barokkiorkesterin konsertti sekä defunensemblen myöhäisillan konsertti. Ensi vuoden Musiikin aika järjestetään 2.-8.7.2019.