Tämän vuoden festivaali sukeltaa mystisyyden ja hengellisyyden syövereihin tutkien monimuotoisten musiikkiteosten kautta valon olemusta eksistentiaalisena ulottuvuutena. Festivaalin keskiössä ovat Kaija Saariahon ja Karlheinz Stockhausenin teokset ja tuotannot, joita kuullaan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Festivaalin säveltäjävieraan Saariahon musiikkia on muutoinkin runsaasti festivaaliohjelmassa. Odotettu kantaesitys festivaalilla on Alexander Schubertin virtuaalitodellisuutta hyödyntävä ja äänen, valon ja liikkeen toisiinsa kytkeytymistä pohtiva Unity Switch -installaatio, jossa yleisö on itse mukana.
Festivaalin teemaa tutkitaan Saariahon ja Stockhausenin teosten kautta – Saariahon ensimmäinen näyttämöteos Study for Life ensi kertaa konsertissa 1981 jälkeen
Festivaalin vuoden 2019 teemana on Valon kielioppi – The Grammar of Light. Valo on ollut tärkeä lähtökohta festivaalin molempien pääsäveltäjien, Kaija Saariahon ja Karlheinz Stockhausenin, tuotannossa. ”Molemmilla säveltäjillä on omaperäinen suhde valoon, johon linkittyy henkisyyden, aistillisuuden ja valaistumisen monet tasot. Molemmat ovat myös tulleet tunnetuksi yhteistyöstään läheisten luottomuusikoiden, kuten festivaalilla esiintyvän ja opettavan huilisti Camilla Hoitengan kanssa. On myös tärkeä muistaa, että nykymusiikin supertähden Stockhausenin viimeinen vierailu Suomessa Helsinki Biennalessa vuonna 1989 oli Kaijan aikaansaannosta”, festivaalin taiteellinen johtaja Johan Tallgren avaa tarkemmin teeman filosofista pohjaa ja vastakakkainasetteluja.
Valolla onkin keskeinen rooli monessa festivaalin konsertissa. Valolla ei luoda pelkästään tunnelmaa, vaan se nousee tasavertaiseksi kumppaniksi taiteilijoiden, äänten ja liikkeen kanssa. Festivaalin avajaiskonsertissa tiistaina 2.7. ”Signals and Sequences” videotaiteilija Klaas Verpoest loihtii kolmiulotteisen kosmisen tilan konserttisalin seinille pasunisti Thomas R. Mooren soittaessa yleisön keskeltä Signale zur Invasion -teoksen samanaikaisesti Oktophonie-nauhateoksen kanssa. Molemmat teokset löytyvät Stockhausenin valtavan Lichtin Dienstag (Tiistai) eli ”Sodan päivä” -kokonaisuudesta. Lauantain 6.7. pääkonsertissa ”The Heart of Darkness” Saariahon näyttämöteos Study for Life sopraanolle, näyttelijälle, elektroniikalle ja valoille kuullan ensimmäistä kertaa vuoden 1981 kantaesityksen jälkeen Tuuli Lindebergin ja ranskalaisen kollektiivin La Chambre aux échosin esittämänä. Teos perustuu T. S. Eliotin kuuluisaan ”The Hollow Men” -runoon. Saariahon viulukonserton näyttämöllistetty versio Graal Théätre saa niin ikään moniaistisen tulkinnan valojen, videoiden, ja Aleksi Barrièren libreton myötä. Maailmalla kiertäneen produktion viulistina kuulemme Peter Herresthalia ja Uusinta Ensembleä johtaa Musiikin aika -fani Christian Karlsen.
Keskiviikon 3.7. konsertissa ”Play echoes of another person” uppoudutaan kommunikaatioon tuonpuolisen kanssa. Osakan legendaarisessa EXPO70:ssa kantaesitetty Stockhausenin analogisen kauden kulttiteos Poles kuullaan Camilla Hoitengan, Taavi Kerikmäen ja Tammo Sumeran toteutuksessa. Teoksen esitysohjeista nimensä lainanneessa konsertissa yleisö pääsee uppoutumaan teoksen kosmisiin spiraaleihin ympäri salia sijoitettujen kaiuttimien keskellä. Myös konsertin toiset säveltäjät kommunikoivat tuonpuoleisen kanssa hyvinkin erinäisin tavoin.
Kantaesityksessä sukelletaan artistin elämään VR-lasien avulla
Musiikin ajan ja defunensemblen tilausteoksessa Unity Switch yleisölle tarjoutuu mahdollisuus seurata muusikoiden työskentelyä heidän päänsä sisältä. Diginatiivisäveltäjäsukupolven ykkösnimiin kuuluvan saksalaisen Alexander Schubertin luomassa kokonaisuudessa muusikot ja yleisö yhdistetään toisiinsa videolasien ja korvamonitorien avulla, ja lopputulos rakentuu sen hetken todellisuuden mukaan osallistujien reagoidessa toistensa liikeisiin, ääniin ja näkökenttiin. Festivaalilla kantaesityksensä saava installaatio pyörii Vanhalla yhteiskoululla perjantaina 5.7. ja lauantaina 6.7. yleisön vaihtuessa aina viidentoista minuutin välein.
Duokonserteissa suomalaiset ja kansainväliset tähdet ammentavat yhteisyöstä
Mystisyyden, hengellisyyden ja valon aspekteja pöyhitään myös festivaalin monissa duokonserteissa. Pitkään jatkuneet yhteistyöt artistien välillä ylittävät nykypäivän hektisen ja pinnallisen keskustelun ja uppoavat syvemmälle luomistyön prosesseihin.
Tilaimprovisaatioiden suuri nimi, saksofonisti John Butcher tuo festivaalille kaksi pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan. Keskinäinen luottamus mahdollistaa tilaan ja aikaan nojautuvan improvisaation yhdessä taitelijakumppanin kanssa. Aiemmissa kohtaamisissa harpisti Rhodri Daviesin kanssa on saksofonia esimerkiksi voitu käyttää harpun filtterinä tai harppua soittaa saksofonin ilmavirralla. Mitä Butcher ja analogisen live-elektroniikan mestari Thomas Lehn tekevät toisessa konsertissa on vielä arvoituksen peitossa. Konsertit ”Chaos is the Spectre” keskiviikkona 3.7. ja ”Exuberance and Extinction” perjantaina 5.7.
Perjantain kirkkokonsertissa ”Secret Voices” 5.7. sellisti Jakob Kullberg ja viulisti Aliisa Neige Barrière rakentavat mosaiikin Kaija Saariahon heille säveltämästä ja nyt ensimmäistä kertaa Suomessa kuultavasta Concordia-teoksesta, Tobias Humen renessanssimelodioista, joita Kullberg, Barrière ja Saariaho ovat sovittaneet, Per Nørgårdin Secret Voices -sarjasta sekä pohjoismaisista sooloviulu- ja sooloselloteoksista. Sovitukset ja teosten osien vapaa limittyminen vievät kuulijat matkalle ilmassa ja ajassa.
Torstain 4.7. intiimissä konsertissa duo Tuuli Lindeberg & Petri Kumela saa vieraaksi Camilla Hoitengan Saariahon Adjössä. ”Nordic Dwellings” -konsertin pohjoismaisten säveltäjien teoksissa valo nostaa esille arkipäivän askareet, joissa muistetaan myös melankolian mestaria John Dowlandia. Konsertissa kantaesitetään myös duon tilaama, Øyvind Mælandin ”det du trodde du aldri ville huske”.
Muu ohjelmisto
Konserttiohjelmaan kuuluu tuttuun tapaan myös festivaalin yhteydessä järjestettävien kurssien päätöskonsertit, tällä kertaa jopa neljin kappalein. Sävellyskurssin päätöskonsertissa Uusinta Ensemble kantaesittää teokset kahdeksalta nuorelta säveltäjältä. Kamarimusiikkikurssin päätöskonserteissa kuulemme muun muassa Saariahon ja Stockhausenin teoksia. Improvisaatiokurssin päätöskonsertin sisältöä emme luonnollisesti vielä tiedä, sillä se toteutetaan improvisoiden. Kurssit saivat enemmän hakijoita kuin koskaan kesäakatemian historiassa, yli 123 hakijaa 20 maasta.