Kolme laajaa esitystaidekokonaisuutta valtaa Viitasaari Areenan kiteyttäen festivaalin teeman ”Bodies & Rooms” esimerkillisesti. ”Kehollisuus ja erilaiset nykyiset esitystilat ovat muuttaneet esitystaiteita yhtä paljon kuin digiaika ja voisimme sanoa että trilogia kysyy mitä kokonaisuus kuten konsertti tai ooppera voi olla kun teokset ovat irtaantuneet klassisesta konserttisalista ja oopperasalista”, miettii taiteellinen johtaja Johan Tallgren logistisesti haastavaa kokonaisuutta.
Ensi kertaa Viitasaarella vierailevan säveltäjä ja ohjaaja Heiner Goebbelsin näyttämöllinen konsertti ”Songs of Wars I have seen” kahdelle yhtyeelle perustuu Gertrude Steinin teksteihin naisten arkisista kokemuksista toisen maailmansodan aikana miehitetyssä Ranskassa. Teoksen esittävät lauantaina 7.7. International Contemporary Ensemble (ICE) ja Suomalainen Barokkiorkesteri Christian Karlsenin johdolla. Useaan otteeseen palkittu Heiner Goebbels on tämän päivän esitystaiteen ja musiikkiteatterin johtavia nimiä, ja esityksen ohjaava Goebbels luennoi festivaalilla vuosistaan (2012–14) kuuluisan Ruhrtriennalen taiteellisena johtajana.
Festivaalin viimeisenä päivänä 9.7. Varsovan Nowy Teatr tuo Areenalle Berliinissä toimivan puolalaisen säveltäjä Wojtek Blecharzin teoksen ”Body-Opera”, joka luo vision siitä mistä tulevaisuuden oopperassa voisi olla kyse. Kulttiohjaaja Krzysztof Warlikowskin teatteri Varsovassa on tunnettu rajoja rikkovista teoskokonaisuuksistaan; Blecharzin Body-Opera on installaatioteos, joka on omistettu yleisölle ja sävelletty yleisön keholle, sadalle sensorityynylle, yhdelle tanssijalle, lyömäsoittimille ja kontrabassolle. Sadalta joogamatolta osallistuva yleisö saa opiskella muun muassa trans-sensorialista kuuntelua lähes barokkisen moniosaisessa teoksessa, jossa musiikki liikkuu ambientista perkussiiviseen, yhteisöllisen hyvinvointikokemuksen ja perfomanssitaiteen välimaastossa ollen kaikkea tätä ja enemmänkin metallisen säihkyvän lavastuksen ja valaistuksen keskellä.
Aiemmin julkistettu avajaiskonsertti The Otheroom liikuttaa yhtälailla yleisöä. Säveltäjä Rolf Wallin sekä koreografiasta ja lavastuksesta vastaavat Belgiassa fieldworks-kollektiivissa toimivat Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki tuovat Viitasaari Areenalle tanssijoita, tuplatorvilla soittavia Musikfabrikin vaskimuusikoita ja heliumpalloja jatkuvassa liikkeessä.
Säveltäjävieraat Chaya Czernowin ja Jennifer Walshe
Säveltäjävieras on israelilaissyntyinen Chaya Czernowin, jonka laajan teoksen ”HIDDEN ” Musiikin ajassa usein vieraillut Arditti-jousikvartetti esittää IRCAMin monikanavaäänentoiston kanssa Viitasaaren kirkossa 6.7. Samassa konsertissa kuullaan vuonna 2015 Viitasaarella vierailleen Sir Harrison Birtwistlen ”Silk House Sequences” teos samalta vuodelta.
Aiemmin Musiikin ajassa vieraillut Jennifer Walshe palaa festivaalille esiintyjänä ja opettajana. Hänen teoksessaan ”Everything is Important” laulajalle, kvartetille ja videolle näemme Walshen keskellä aikamme digiähkyä laulamassa ja tanssimassa Arditti-kvartetin kanssa. Walshe pitää myös intensiivisen duoimprovisaatioillan improvisaatiokurssin toisen opettajan Tomomi Adachin kanssa.
Kantaesityksissä yhdistyvät tilat, kehot ja elektroniikka
Festivaalilla kuullaan eurooppalaisen yhteistyön tuottama kantaesitysteos säveltäjä Sampo Haapamäeltä, jonka Musiikin aika -festivaali ja pariisilainen Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) ovat tilanneet. Teoksen kantaesittää New Yorkissa toimiva International Contemporary Ensemble (ICE), ja vierailevana kapellimestarina Musiikin ajan kantaesityksessä toimii Christian Karlsen. Samassa konsertissa Viitasaaren kirkossa 5.7. yhtye esittää teokset ”Love Song” ja ”Ayre” Chaya Czernowinilta.
Festivaalin toinen tilaus on tehty yhdeltä diginatiivisukupolven johtavalta säveltäjältä, Hampurissa toimivalta Alexander Schubertilta. Teoksen yhteistilaaja defunensemble kantaesittää festivaalilla kitaristi Petri Kumelan kanssa multimediateoksen ”Backrooms”, joka sisältää niin videota kuin elektroniikkaakin ja levittäytyy konserttitilasta takahuoneisiin.
Ensi kertaa Musiikin ajassa vierailevalla Suomalaisella Barokkiorkesterilla on myös oma konsertti festivaalilla, jossa orkesteri kantaesittää Saksassa toimivan, Keski-Euroopassa paljon huomiota saaneen Sarah Nemtsovin heille säveltämän teoksen.
Muu ohjelmisto
Festivaalin sooloresitaaleista vastaavat tänä vuonna briteissä toimiva amerikkalainen alttoviulisti Stephen Upshaw, joka esittää muun muassa Kaija Saariahon ja Jagoda Smytkan teoksia alttoviululle ja elektroniikalle. Tanskalaisen harmonikkasoittajan Andreas Borregaardin videota sisältävässä resitaalissa näemme hänet soittamassa, laulamassa ja voimistelemassa Jennifer Walshen ja Simon Steen-Andersenin hänelle sävelletyissä teoksissa, videoilla kohtaamme hengityskoneita ja traktoreita.
Joitakin konserttiohjelmia julkaistaan myöhemmin.