Heinäkuun 3.-9. päivä Viitasaarella järjestettävä nykymusiikin festivaali nostaa esiin teoksia ja tekijöitä, jotka työskentelevät hybriditaiteen kentällä ja haastavat perinteistä teoskäsitystä. ”Yhteiskunnan kiihtyvä digitaalinen aikakäsitys vaikuttaa meihin kaikkiin ja siten yhtälailla nykymusiikkiin ja esitystaiteeseen joka käyttää hyväkseen viimeisintä teknologiaa. Nykypäivänä yleisön, esittäjän ja tekijän roolit voivat muuntua esityksen edetessä esitystilasta riippuen”, toteaa festivaalin taiteellinen johtaja Johan Tallgren.
Avajaiskonsertti The Otheroom liikuttaa tänä vuonna myös yleisöä. Säveltäjä Rolf Wallin sekä koreografiasta ja lavastuksesta vastaavat Belgiassa fieldworks-kollektiivissa toimivat Heine Avdal ja Yukiko Shinozaki tuovat Viitasaari Areenalle tanssijoita, muusikoita ja heliumpalloja jatkuvassa liikkeessä. Teatterillisen ja tanssillisen rituaalin keskellä yleisö pääsee kulkemaan vapaasti ja seuraamaan lähietäisyydeltä eloelektroniikkaan reagoivia muusikoita. Oslossa vuonna 2016 ensi-iltansa saanut teos kuullaan ja nähdään festivaalin avajaispäivänä tiistaina 3.7.
Avajaiskonsertti rikkoo perinteisen konserttisalin käytön ja tuo yleisön ja esiintyjät lähelle toisiaan. Myös festivaalin tilausteokset käsittelevät tilaa ja kehollisuutta eri näkökulmista. Aikaisemmin julkistettu Sampo Haapamäen teos kamariyhtyeelle, jonka toisena tilaajana on Ircam (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique, Pariisi), käyttää hyväkseen mm. liikkeentunnistusteknologiaa joka seuraa kapellimestarin liikettä yhtyeen edessä.
Festivaalin toinen tilaus on tehty yhdeltä diginatiivisukupolven johtavalta säveltäjältä, Hampurissa toimivalta Alexander Schubertilta. Teoksen yhteistilaaja defunensemble kantaesittää festivaalilla multimediateoksen Backrooms, joka sisältää niin videota kuin elektroniikkaakin ja levittäytyy konserttitilasta takahuoneisiin. Defunensemblen taiteellinen johtaja Sami Klemola odottaa yhteistyötä Schubertin kanssa. ”Schubert työskentelee kiinnostavalla tavalla eri taiteiden rajapinnoilla, luvassa on varmasti monipuolinen, persoonallinen ja yllättävä uusi teos ”.
Alexander Schubert (s. 1979) on tällä hetkellä sukupolvensa seuratuimpia ”The New Discipline” -säveltäjiä Euroopassa. Hän yhdistää digitodellisuutta hybriditeoksiinsa, jotka voivat ottaa performatiivisen luennon, pelin tai teknotapahtuman muodon. Hänen teoksensa ovat harvoin vain kuuntelukokemuksia; esimerkiksi Luxemburgissa vuonna 2017 autiossa hotellissa kantaesitetyssä Back Mirror -teoksessa anonyymeihin kaapuihin puettu yleisö käveli maastossa kohdaten hotellin historian. Myös bioinformatiikka opiskelleen Schubertin teoksia esitetään aktiivisesti johtavilla festivaaleilla kuten Wiener Festwochen, Ruhrtriennale ja Manifeste. Suomessa ja Musiikin ajassa Schubert vierailee ensimmäistä kertaa.
Kehollisuus ja elektroniikka kietoutuvat yhteen paitsi festivaalin teoksissa, myös elektroniikka-laboratoriokurssilla. Ainutlaatuisen kurssin opiskelijat kuulevat tekijöiltä itseltään heidän teostensa taustoista ja käytännön toteutuksesta. Kurssilla luennoivat mm. Chaya Czernowin, Rolf Wallin, Alexander Schubert ja IRCAMin asiantuntijat.
Festivaalin koko ohjelma julkaistaan toukokuussa.