Vuoden 2024 Musiikin aika -festivaali tarjosi huikeita konsertteja, joista monessa koeteltiin yleisön ja esiintyjien perinteisiä rooleja. Tapahtumassa esiintyi useita nykymusiikin kansainvälisiä huippuyhtyeitä ja -muusikoita, kuten IEMA Ensemble, NEKO3, Decoder Ensemble ja Hanna Hohti. Osallisuuspelit-teeman alla järjestetty festivaali sai yleisöltä innostuneen vastaanoton.
Osallistumisen tematiikkaa testattiin käytännössä heti avajaiskonsertissa 4.7., kun säveltäjä Oscar Bianchin Orango -teos yhdisti kapellimestari Raimonda Skabeikaitėn johtaman IEMA Ensemblen (International Ensemble Modern Academy) ja koko yleisön yhtenäiseksi esiintyjäjoukoksi. Yleisön jäsenet lähtivät rohkeasti mukaan teokseen, jossa koettiin hauskoja hetkiä muun muassa improvisaation ja ennakkoluulottoman heittäytymisen parissa. Avajaiskonsertti oli virkistävä, yhteisöllinen kokemus sekä yleisölle että muusikoille.
Vuoden 2024 residenssiyhtye, suomalais-tanskalainen lyömäsoitintrio NEKO3, tarjosi festivaalilla kaksi persoonallista konserttikokonaisuutta. Walter Sallisen ja Klaus Maunukselan Matrix of Modernity -kantaesitys täytti Viitasaaren kirkon upealla rytmin juhlalla, jonka aikana yleisö sai liikkua vapaasti eri puolilla kirkkoa. Alexander Schubertin Angel Death Traps puolestaan päätti festivaalin huikeaan valo- ja äänitaiteen ilotulitukseen. Kummassakin teoksessa oli mukana suuri määrä elektroniikka, ja niissä oli paljon vaikutteita teknomusiikista.
Musiikin ajassa koettiin yksi viime hetken solistimuutos, kun brittiläisen säveltäjä-laulaja Laura Bowlerin esiintyminen oman Advert-teoksensa Suomen kantaesityksessä peruuntui sairastumisen vuoksi. Hänen tilalleen Decoder Ensemblen solistiksi saatiin vain parin päivän varoitusajalla Saksassa asuva brittiläis-pakistanilainen sopraano Mimi Doulton, joka selätti huippuvaikean teoksen häikäisevällä varmuudella ja virtuositeetilla. Advert on räväkkä ja kantaaottava teos, joka tutkii sosiaalisen median raadollista markkinointikulttuuria yksilön näkökulmasta. Mimi Doulton ja Decoder Ensemblen muusikot laittoivat itsensä likoon muun muassa tanssin ja nyrkkeilyn parissa, ja esityksen lopussa nähtiin jopa videoitu tatuointitapahtuma.
Musiikin ajan lauantai-ilta 6.7. päättyi kirkossa kuultuun harvinaisen tyylikkääseen Seidr-konserttiin, jossa alttoviulisti Hanna Hohti ja äänisuunnittelija Anders Pohjola hurmasivat yleisönsä magiasta ja pohjoismaisesta mytologiasta inspiraationsa saaneella ohjelmistolla. Pohjoismaisten säveltäjien teoksista koostunut konsertti oli samanaikaisesti sekä kantaaottava että meditatiivisen rauhoittava kokemus.
Konserttien lisäksi Musiikin ajassa oli tarjolla puheohjelmaa. Tiistaina 2.7. järjestetyssä Musiikin aika soi edellä? -seminaarissa kuultiin kiinnostavia puheenvuoroja nykymusiikin tulevaisuudesta Viitasaarella. Keskustelu käsitteli Viitasaaren kaupungin suunnittelemaa, ympärivuotisesti toimivaa Aikamme musiikki -keskusta, joka on Keski-Suomen kulttuurirahaston tämän vuoden kärkihanke. Kaupungin järjestämässä seminaarissa puhuttiin monipuolisesti tulevan instituutin toiminnasta. Puheenvuoroja käyttivät mm. hankkeen selvitysmiehenä toiminut musiikkineuvos Hannu Ikonen, säveltäjä Minna Leinonen ja Viitasaaren kaupunginjohtaja Helena Vuopionperä-Kovanen.
Musiikin ajan kurssit tarjosivat tuttuun tapaan upeita elämyksiä niin yleisölle kuin osallistujilleen. Sävellyskurssin opettajana toimi tänä vuonna ruotsalainen Jesper Nordin, jolta myös kuultiin useita teoksia festivaalin konserteissa. Yhdysvaltalainen säveltäjä, oboisti ja kuraattori Cathy Milliken puolestaan piti Viitasaarella muun muassa yleisön osallistamista ja yhteistekemisen haasteita käsitelleen kurssin otsikolla Iloksi – Liikkuvat & osallistavat tilat. Molempien kurssien loppukonserteissa koettiin riemukkaita ja innostuneita hetkiä uusien, korkeatasoisten kantaesitysten sekä yleisöä osallistaneiden esitysten parissa.
Juuri ennen festivaalin alkua saimme hyviä uutisia Musiikin ajan tulevaisuuteen liittyen. Olennainen osa festivaalin rahoitusta on vuodesta 2012 alkaen ollut Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelman tukema Ulysses-hanke, joka kesäkuun lopussa tulleen tiedon mukaan tulee jatkumaan vuosina 2024–2027. Musiikin ajan Ulysses-hankkeelta saama rahoitus on 303.000 €, mistä EU-tuen osuus on 70 prosenttia.
Musiikin aika kiittää lämpimästi tämän kesän festivaalin yleisöä, taiteilijoita, kurssilaisia, yhteistyökumppaneita ja tukijoita sekä henkilökuntaa. Festivaali järjestetään seuraavan kerran 1.–6.7.2025.
Lisätiedot:
Taiteellinen johtaja Johan Tallgren, johan.tallgren@musiikinaika.org, +358 40 742 6345