Suomi
English

Seminaari

Taide ja autonomia digitaalisessa verkostoyhteiskunnassa
Art & Autonomy in the Digital Networking Society

Torstain 6.7. työskentelykieli on englanti ja perjantain 7.7. työskentelykieli on suomi.
Working language for Thursday 6th July is English and for Friday 7th July is Finnish.

Tulevan kesän festivaaliteema Viitasaaren Musiikin ajassa on taide ja autonomia vuorovaikutusyhteiskunnassa. Konsertti- ja puheohjelma herättävät kysymyksen mm. siitä mitä tarkoittaa taiteen autonomia tänään, kun taiteen merkitystä arvioidaan yhä useammin välineellisesti. Mikä on kulttuurin osa, arvostus ja arvotus nykymaailmassa? Kuinka säilytämme taiteen autonomian ja mahdollisuudet yhteistyöhön aikana, joka henkii kilpailua ja lyhyen aikavälin voittoja? Kuinka digitaalisuus vaikuttaa taiteilijan autonomiaan? Teemaa käsitellään sekä suomalaisesta että kansainvälisestä näkökulmasta, sävelten ja sanojen avulla.

Molempina seminaaripäivinä järjestetään ilmainen kuljetus Jyväskylä–Viitasaari–Jyväskylä, joka saapuu Viitasaarelle seminaaria varten ja lähtee takaisin illan konserttiohjelman jälkeen. Tilausajobussi Viitasaarelle lähtee molempina päivinä Jyväskylän matkakeskuksesta klo 10.30 ja palaa konserttiohjelman jälkeen. Paikkavaraukset bussiin ja seminaariin tehdään sähköpostiin info@musiikinaika.org.

Puheohjelma on osa Suomi100-ohjelmistoa sekä Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa Huoltamo-hanketta.

Thursday 6th July, 1 pm – 6 pm
Art & Autonomy in the Digital Networking Society
City Hall, Keskitie 10, Viitasaari
Chair Teemu Mäki

13.00 Opening of the seminar day

13.10 Sir John Tusa: Arts, Words and Politics
Drawing on the experience of a career both around and within the world of the arts, John Tusa examines how the words we use and the arguments we employ in the public dialogue about the arts must always stay true to the values and the nature of the activities of creation and innovation.

UUTTA! Lue John Tusan esitelmä englanniksi tästä: Sir John Tusa at Time of Music

14.20 Catherine Milliken: Composition and music making today: considering the social and the aesthetic
The notion of the composer as a solitary artist has been superceded by composers being involved in projects reflecting public engagement and participation. Social and aesthetic considerations inform and direct our practice during such projects sometimes creating seemingly oppositional forces. I shall be examining 3 different socially initiated compositional projects and subjecting them to the critical review and gaze of the spectator. You!

15.00 Coffee break

15.30 Mark Applebaum: (lecture with performance) “Moral Dilemmas for the Composer of Artistically Autonomous Music”
Mark Applebaum presents an examination of the twin dangers of progress and tradition. Through a survey of his own work he discusses a peculiar ethical subtext that regards both experimental and consumptive artistic praxis.

16.45 Comments by Summer Academy students

17.00 Panel discussion led by Johan Tallgren: Values in transition, coming together on  questions while waiting for the next elevator. Participants Sir John Tusa, Catherine Milliken, Mark Applebaum

At the evening concert Talea Ensemble premieres Jouni Hirvelä´s festival commission, in addition we hear Mark Applebaum´s Control Freak and James Dillon´s large New York Triptych. Tickets to the concert can be bought at the concert venue and online beforehand.

 

Perjantai 7.7. klo 13.00-17.30
Taiteen autonomian tila Suomessa 2017, instakuvia ja tilannekatsauksia
Kaupungintalo, Keskitie 10, Viitasaari
Puheenjohtaja Johan Tallgren

13.00 Seminaaripäivän avaus

13.10 Teemu Mäki: Riippumaton taide (Taiteilija riippumatossa vai jonkun palveluksessa)
Voiko taide tuottaa “puhdasta esteettistä mielihyvää”? Voiko taide olla ottamatta kantaa politiikkaan ja filosofiaan? Voiko taide olla poliittisesti ja filosofisesti riippumatonta? Voiko taide olla taloudellisesti riippumatonta? Onko taide makuasia? Kuka päättää mikä taide on hyvää?

14.20 Sini Mononen: Yhteiskunnan äänet musiikkikritiikissä
Musiikki on yhteiskunnallinen ääni. Musiikki yhdistää, tuo eri ryhmiä esiin, tulkitsee muutosvoimia ja radikalisoi. Ajassamme musiikki kommentoi suuria kysymyksiä ilmastonmuutoksesta Euroopan poliittiseen tilanteeseen. Onnistuuko kritiikki sanallistamaan musiikin yhteiskunnallisen tehtävän? Entä mitä musiikkikritiikki voi olla post-totuuden aikana, jolloin media on kriisissä ja taide alistetaan sille vieraille arvoille? 100-vuotias Suomi tarvitsee uudenlaista musiikkikritiikkiä. Kysyn esityksessäni mitä se voisi olla – mihin suuntaan kritiikin tulee kääntyä?

15.00 Tauko

15.30 Pekka Toivanen: “Voiko taivas todellakin pudota niskaamme?” – vahingolliseksi kategorisoitu musiikki eri kulttuureissa ja eri aikakausina
Tarkoitukseni on käsitellä musiikin sisältämän ja tiedostetun voiman vaikutuksia, sekä tuohon voimaan liitettyjä poliittisen ja/tai taloudellisen vallan eri aikakausina, eri kulttuureissa ja erilaisissa yhteiskunnallisissa järjestelmissä, kehittämiä joko kuvitteellisia tai todellisia pelkoja, sekä niiden selityksiä tai selitysyrityksiä. Ihmisen parhaimpia keksintöjä on musiikki. Kuitenkin aina aika ajoittain tietyt siihen liittyvät ilmiöt koetaan vaarallisiksi yhä uudelleen ja erilaisilla argumentaatioilla – ja siten kyseessä näyttäisi olevan melko lailla ikiaikainen ilmiö.

16.15 Kommenttipuheenvuoro, Korvat Auki ry / Lauri Supponen

16.30 Loppupuheenvuorot ja keskustelu

Illan ensimmäisessä konserteissa Uusinta Ensemble esittää Sebastian Hillin musiikkia, mm. kantaesityksen konsertosta kitaralle ja yhtyeelle “confluence/divergence”, kitaristina Petri Kumela. Konsertti on maksullinen.

Puhujat / Speakers

Sir John Tusa
After a career in journalism and broadcasting, John Tusa became Managing Director, BBC World Service from 1986-92. He then branched out into the arts world as Managing Director of London’s Barbican Centre from 1995 to 2007. He was Chairman of Governors at the University of the Arts London (UAL), and Executive Chairman of the Clore Leadership Programme. At present he is Co-Chairman of the European Union Youth Orchestra (EUYO). He has sat on the trustee boards of the National Portrait Gallery, British Museum, Wigmore Hall and English National Opera. His books on the arts include: Art Matters; Engaged with the Arts; and Pain in the Arts.

Catherine Milliken
Catherine Milliken completed her music degree in Australia majoring in performance (piano and oboe) and continued her studies in Europe under Heinz Holliger and Maurice Bourgue as well as completing her studies in the Dalcroze Method of teaching music. She was director of the Education Program of the Berliner Philharmoniker from 2005-2012 and is internationally recognised as a leading creative director and composer. She performs regularly with voice and oboe and is a member of Ensemble Extrakte, a Berlin based group noted for its diverse musical cultural practice. Recent participatory compositional projects have led her to South Africa, Japan, Israel and North Africa. Positions held now include being part of creative team for the Munich Biennale for Music Theatre as well as honorary member of advisory boards for the German Music Council and the Goethe Institute. She lives in Berlin as a freelance performer, composer, creative director and educational programme consultant.

Mark Applebaum
Mark Applebaum (born 1967 in Chicago, Illinois) is a Professor of Composition and Theory at Stanford University. He received his Ph.D. in composition from the University of California at San Diego where he studied principally with Brian Ferneyhough. His solo, chamber, choral, orchestral, operatic, and electroacoustic work has been performed throughout the United States, Europe, Africa, and Asia with notable premieres at the Darmstadt summer sessions. He has received commissions from Betty Freeman, the Merce Cunningham Dance Company, the Fromm Foundation, the Paul Dresher Ensemble, Wien Modern, Antwerp’s Champ D’Action, Festival ADEvantgarde in Munich, Zeitgeist, MANUFACTURE (Tokyo), the St. Lawrence String Quartet, the Kronos Quartet, the Jerome Foundation, and the American Composers Forum, among others. His music can be heard on recordings on the Innova, Tzadik, Capstone, and SEAMUS labels.

As a jazz pianist, Applebaum has performed around the world. In 1994 he received the jazz prize of the Southern California Jazz Society.

Teemu Mäki
Teemu Mäki (s. 1967 Lapualla) on taiteilija, ohjaaja, kirjailija ja tutkija. Hän väitteli Kuvataiteen tohtoriksi 2005. Vuodesta 1990 hän on työskennellyt vapaana taiteilijana, lukuun ottamatta vuosia 2008–2013, jolloin hän oli Kuvataiteen professori Aalto-yliopistossa. Mäki on pitänyt 51 yksityisnäyttelyä, osallistunut yli 200 yhteisnäyttelyyn, kirjoittanut kuusi kirjaa ja ohjannut sekä kirjoittanut näytelmiä, elokuvia ja oopperoita.

Mäki kuvailee toimintaansa näin: Työni on taiteen, politiikan ja filosofian parissa milloin milläkin välineellä toilailua. Puuhan tulokset ovat yleensä jonkin sortin kuvataidetta, kirjallisuutta, teatteria, leffaa tai teoriaa. Taide on minulle filosofian laajin muoto – se on joustavinta, monipuolisinta ja kokonaisvaltaisinta filosofiaa ja politiikkaa.

Sini Mononen
Sini Mononen on taiteen tutkija, musiikkitieteilijä ja kriitikko. Tutkijana Mononen on erikoistunut musiikin ja väkivallan suhteisiin ja väkivaltaisen kokemuksen musiikillisiin esityksiin. Kriitikkona hän on kirjoittanut erityisesti yhteiskunnallisia kysymyksiä käsittelevästä nykytaiteesta. Mononen on toiminut kulttuurilehti Mustekalan päätoimittajana vuodet 2014–2015. Hän opettaa kritiikkiä ja estetiikkaa sekä valmistelee väitöskirjaa Turun yliopistossa musiikkitieteen oppiaineessa. Suomen Taideyhdistyksen Kirjallisuuspalkinto myönnettiin Monoselle vuonna 2016.

Pekka Toivanen
FT, MuM Pekka Toivanen on toiminut musiikin lehtorina Jyväskylän yliopistossa vuodesta 1991. Hänen väitöskirjansa ‘Pencerdd’s Toolkit – Cognitive and Musical Hierarchies in Medieval Welsh Harp Music’ on etnomusikologisesta näkökulmasta vanhaa kuulonvaraista musiikkikulttuuria lähestyvä tieteellis-taiteellinen opinnäyte.Toivasen keskeisiin opetusalueisiin kuuluvat mm. monikulttuurinen musiikkikasvatus (laajassa mielessä), musiikkisosiologia, sekä musiikin historiaan ja maailman musiikkikulttuureihin liittyvä pedagogiikka. Toivanen on usean vuoden ajan toiminut Afrikkaan suuntautuneiden musiikkikasvatusprojektien akateemisena koordinaattorina.